Ons Onderwijs
Onderwijsprofiel
Op Hofstad Lyceum vinden we dat ieder kind een uniek talent bezit. Dat komt er misschien nog niet uit op de eerste dag, maar wel gedurende de jaren dat ze hier rondlopen. We vinden het dan ook belangrijk dat we ze zoveel mogelijk mogelijkheden bieden om zo te kijken waar hun kansen liggen. Dat doen we op de havo, het vwo en gymnasium en met tweetalig onderwijs (TTO). In de brugklassen zijn er havo/vwo, en vwo-klassen. De TTO-brugklas en de gymnasiumbrugklas vallen onder de vwo-brugklassen. In het tweede en derde leerjaar zijn er havo- en vwo-klassen.
Gymnasium
Het gymnasium van Hofstad Lyceum is qua grootte het derde gymnasium van Den Haag. Hofstad gymnasium is succesvol: de eindexamenresultaten zijn ruim boven het landelijk gemiddelde. De opleiding start in de brugklas. Een combinatie met tweetalig onderwijs of met uitdagende programma’s op het gebied van bèta, sport of cultuur is ook een optie.
Tweetalig onderwijs
In de onderbouw van het vwo krijgen de leerlingen in de TTO-stroom bij ruim de helft van hun vakken les in het Engels. Doordat in de vaklessen ook aandacht wordt besteed aan de Engelse taal, leren de leerlingen sneller en beter. Maar het leren binnen tweetalig onderwijs gaat verder dan de taal. Er is ruime aandacht voor persoonsontwikkeling en wereldburgerschap; door verschillende activiteiten zoals reizen naar het buitenland (met verblijf in gastgezinnen), theaterworkshops (met acteurs uit Engeland) en nationale evenementen zoals de Soapbox Challenge leren deze leerlingen extra veel over zichzelf en de wereld om zich heen. In de bovenbouw kunnen leerlingen het IB English Language and Literature programma volgen. Dit programma biedt extra aandacht voor literatuur- en tekstanalyse en bereidt de leerlingen goed voor op universitair onderwijs. Het programma wordt afgesloten met een examen dat deze leerlingen naast het reguliere vwo-afleggen en waarmee ze een extra certificaat ontvangen.
Internationalisering
Als UNESCO-school oriënteren wij ons met ons onderwijs op Europa en de landen daarbuiten. Er zijn diverse samenwerkings- en uitwisselingsprogramma’s met scholen in Duitsland, Spanje, Engeland en Italië. In het vierde leerjaar maken alle leerlingen een internationale stedenreis. Alle leerlingen kunnen jaarlijks deelnemen aan een internationaal erkend examen in de Engelse taal en daarmee een Anglia-certificaat halen. Met een havo- of vwo-diploma zijn leerlingen dan direct toelaatbaar op een Engelstalige Universiteit of hogeschool. Daarnaast is Hofstad Lyceum een van de eerste scholen in Nederland die als erkende DSD-school aan het Duitse Taaldiploma mag deelnemen. Het DSD-diploma is een aanvullende kwalificatie, erkend in Duitstalige landen.
Bètatalent
Onder andere door afstemming van de exacte vakken en door allerlei projecten willen we de belangstelling voor technologie en bètastudies bevorderen. Er zijn allerlei projecten om leerlingen een realistisch beeld te geven van de rol die techniek in het dagelijks leven speelt.
Kunst, cultuur en sport
Leerlingen uit de brugperiode die geen tweetalig onderwijs of gymnasium volgen, hebben een
talentuur in hun rooster. Zij kiezen zelf per periode een culturele of sportieve activiteit.
Hofstad EXTRA Sport, Hofstad EXTRA Kunst en Hofstad EXTRA Muziek zijn programma’s voor enthousiaste onderbouwleerlingen die na schooltijd sportief of creatief bezig willen zijn.