Barcelona

Volg hier de updates van de Barcelona-reis.
Lees hier
het programmaboekje.

10 oktober 23.30 uur – dag 6

Vanuit de bus deze voorlopig laatste update van onze fantastische Barcelona reis. De dag begon met inpakken en kamers opruimen om daarna uit te checken uit ons hotel. Wat een keurige leerlingen zeg! Kamers waren op tijd ingepakt en op een paar elastiekjes onder de bedden en her en der een verloren sok na, was alles keurig en op tijd klaar. De spullen werden alvast de bus ingeladen die ons later vandaag zou komen ophalen.

Na een korte wandeling naar het treinstation van Santa Susanna, hebben we een laatste rit naar Barcelona gemaakt. In de nog steeds zonovergoten stad, kon iedereen zijn laatste souveniertjes kopen en lunchen. Daarna stond de laatste activiteit op het programma. Een heerlijke boottocht langs de kust. Vanuit de boot zagen we onze geliefde stad liggen. Om iedereen nog even extra moe te maken, hebben we gelopen naar een restaurant, waar we gezamenlijk onze laatste maaltijd hebben genuttigd. En omdat we nog niet genoeg gelopen hadden vandaag, was het toetje van vandaag nog een wandeling van, wat op googlemaps 30 minuten had moeten duren, een uur. Zouden we moe zijn? Of treuzelden we omdat we eigenlijk niet weg wilden?

Nu in de bus is iedereen aan het nagenieten. Het is gezellig, er zijn nieuwe vriendschappen gesloten en we kijken terug op een hele mooie reis met een heel bijzondere groep. We moeten nog even niet denken aan maandag het eerste uur…. We laten het nog zo lang duren als kan. Tot morgen!

9 oktober 18.30 uur – dag 5

Zo.. en dan is alweer de laatste volledige dag aangebroken. Vandaag een apart programma voor de bussen: bus A begint met de prachtige, al eerder benoemde rondleiding in Palau de la Música, waarna ze aan de slag gaan met een opdracht voor CKV. Al vloggend bezoeken de leerlingen verschillende historische gebouwen. Ook bus B gaat aan de slag voor CKV. Daarna volgt voor hen de speurtocht door het prachtige Park Güell!

De dag sluiten we af met vrije tijd in hartje centrum Barcelona. Eindelijk shoppen! Daarna de laatste nacht in het hotel en morgenochtend tijd om in te pakken……..

8 oktober 20.00 uur – dag 4

Na een goede, stevige nacht, is de dag der dagen aangebroken waar iedereen als een berg tegenop ziet: de bestorming van Montserrat. Deze prachtige wandeling is onderdeel van een zware pelgrimage die door katholieke gelovigen wordt afgelegd voor de heilige maagd Maria. Bij de berg is een prachtig benedictijnen klooster gevestigd voor het opvangen van de pelgrims en natuurlijk om het gebed naar de heer en de heilige te richten. De barre tocht naar boven is zeker de moeite waard. Met het prachtige uitzicht over de vallei, kun je in de verte de toppen van andere bergkammen zien. Met een flinke stijging van een dikke 20% beginnen bij de meesten de kuiten te klappen en de zweetparels van het hoofd te gutsen. Onderweg kijken we de ogen uit en genieten we van natuur en mooie beelden die ter ere van belangrijke katholieke geestelijken zijn gemaakt.

Na de wandeling even wat smikkelen want het volgende gevaarte staat op het programma en dat is de Gondel naar de bus! Met een prachtig uitzicht voor de neus zien we bij sommigen samengeknepen billen van angst, want we bungelen toch een kleine 800 meter boven de grond. Op een klein, nat angstscheetje na is iedereen weer veilig bij de bus. Met een kleine 75 minuten voor de boeg zien we dat de meeste leerlingen de rust pakken en lekker met de ogen dicht een powernap nemen om vervolgens over de Boulevard te kunnen struinen voor souveniertjes die gegeven worden aan het thuisfront. Anderen zijn zich mentaal aan het voorbereiden voor el classico del hofstadlyceum des bowling. Een ongenaakbare strijd voor de felbegeerde titel “bowl kampioen van Barcelona”.

7 oktober 20.00 uur – dag 3

Na de gezellige en enerverende zondag, zijn we gesetteld in het zonovergoten Catalonië. Vandaag stond een leerzaam en vooral cultureel programma op de agenda. Na een stevig ontbijt en een opfrisbeurt, was het tijd om de bus te pakken naar het natuurhistorisch museum “Cosmo Xaica”. Het museum staat vol natuurkundige, wiskundige, scheikundige, archeologische en biologische wetenschappelijke bevindingen en proefjes. De leerlingen hebben hier naar hartenlust kunnen ontdekken hoe de wereld in elkaar steekt.
Ze hebben vol verwondering deelgenomen met in het praktijk brengen van de wetenschap. Ook zijn er vriendschappen gesloten tussen mens en dier. Na een overheerlijke en gezellige lunch in de zon is de groep opgesplitst. Bus A heeft de wandeltocht naar en door park Güell gemaakt. Dit prachtige park is door architect Gaudí ontworpen. De leerlingen hebben een speurtocht gedaan en allerlei schitterende kunstwerken gefotografeerd.

Het programma van bus B was een bezoek aan het prachtige Concertgebouw Palau de Musica. Vol verwondering hebben de leerlingen genoten van de architectuur en muzikale wonderen die Barcelona te bieden heeft. Vanaf het podium aldaar konden we genieten van het prachtige orgelspel van een van de oude grootmeesters van weleer. Terug in het hotel was het tijd voor welverdiende ontspanning!!!

6 oktober 20.00 uur – dag 2

Met zomerse temperaturen reden we vanochtend Barcelona binnen. De nacht was voor sommigen een heerlijk moment om bij te kletsen en elkaar beter te leren kennen, voor anderen karaoke zingen en spelletjes als Uno en Weervolven en voor weer wat anderen een moment om wat slaap te pakken. Heuse quality time dus.

De dag in Barcelona stond vandaag in het teken van op de fiets onder leiding van een gids de highlights van de stad verkennen. Daarna samen op zoek naar lekker eten en als laatst met de trein de stad uit naar ons Hotel, waar we zo dadelijk inchecken, het buffet gaan checken en misschien het water checken? Het is in ieder geval gezellig en het weer zorgt voor een heerlijke zomerse vibe!  Hasta Luego!

5 oktober 13.00 uur – dag 1

En…….. We zijn onderweg! De bus is gevuld met koffers, snacks voor onderweg en veel gezelligheid. Op naar het altijd mooie, onwijs gezellige en superzonnige (volgens buienradar zo’n 26°) Barcelona!!! Via deze pagina houden we het thuisfront op de hoogte van wat we doen en meemaken gedurende deze onvergetelijke reis. Met dagelijkse updates vertellen we wat er die dag op de planning staat en hoe alles verloopt. Op deze manier kan iedereen meegenieten van onze belevenissen!

De verwachting is dat we (na een fijne ochtendstop in España voor een ontbijtje en om op te frissen) rond 10.00uur aankomen in Barcelona! Het programma voor ín de bus: veel gezelligheid, lachen, babbelen, snoepen, spelletjes spelen… en hopelijk ook een beetje slapen 😉